Fokuserat hotell och budgethotell

Fokuserat hotell finns oftast i små till medelstora storlekar. Bekvämligheterna här är begränsade och tillgodoser ofta bara en specifik sorts resenär, exempelvis affärsresenären. Ett hotell av denna sort kan dock fortfarande erbjuda ett fullserviceboende med fritidsfaciliteter. Restaurang och pool är sådant som kan saknas. Budgethotells bekvämligheter är mycket begränsade och erbjuder oftast ett grundläggande boende med mycket få eller inga tjänster alls. I exempelvis USA kallas dessa hotell för ekonomihotell eller begränsad service-hotell. Dessa sorters hotell finns för att tillgodose behoven som finns, det finns många som bor på budgethotell för att man helt enkelt vill ha ett enkelt boende, inte bara för att det är billigt.

Hyatt Place

Hyatt Place är ett av Hyatt Hotels Corporations varumärke som fokuserar på affärsresenärer. Hyatt Corporation bildades i slutet av september 1957 och 60 år senare, 2017, har Hyatt 739 fastigheter i 57 olika länder. I december 2004 förvärvade Hyatt AmeriSuites, en exklusiv kedja av business class hotell. Efter att man förvärvat AmeriSuites döpte man om det till Hyatt Place och började konkurrera med andra fokuserade hotell som Courtyard by Marriot och Hilton Garden Inn. Hyatt Place finns idag över hela världen men man har överlägset flest hotell i USA. Deras första hotell i Australien ligger sex kilometer från flygplatsen i Melbourne. Här erbjuder hotellet gratis frukost, gym och transferservice till och från flygplatsen. På området finns mötes- och evenemangsutrymmen och tre mötesrum i det så kallade styrelserummet, allt för att tillgodose sina affärsresenärers behov på bästa möjliga sätt.

Fairfield Inn

Hotellen i denna kedja är inriktade på gäster som behöver en plats att sova och inte känner ett behov av massa bekvämligheter. Med färre bekvämligheter kan priserna sänkas vilket gör Fairfield Inn till ett så kallat budgethotell. Fairfield Inn ägs av Marriot International vilka utvecklade konceptet med ett budgethotell för att konkurrera med andra hotellkedjor som Days Inn och Hampton Inn. Det första Fairfield Inn öppnade 1987 i Atlanta, USA. Konkurrensen inom denna typ av hotell var dock mycket hård och Fairfield Inn behövde något för att särskilja sig från sina konkurrenter. Man började med att sätta upp terminaler där gäster kunde betygsätta hotellen som ”utmärkt”, ”genomsnittligt”, eller ”dåligt”. Genom dessa mätvärden kunde man sedan öka kvaliteten där det behövdes. För att göra detta behövdes vänlig och positiv personal, men personalomsättningen var ganska hög och man hade svårt att få personalen engagerad i verksamheten. Detta löstes genom att erbjuda högre löner än konkurrenterna och lönerna är än idag högre på Fairfield Inn är hos deras konkurrenter. Sedan 2010 har hotellen gått igenom ett förnyelsearbete där enkla saker som att byta ut alla sängkläder, erbjuda kaffe och dagens tidning på rummet har ökat bekvämligheterna på detta budgethotell. Bekvämligheterna som tillkommit är enkla sådana, kaffe på rummet kostar inte företaget mycket, men uppskattas desto mer av gästerna. På hotellen finns tillgång till skrivare, TV på rummet, minikylskåp och mikrovågsugn. Många av Fairfield Inn-hotellen har också en pool och ett gym. År 2017 fanns det strax över 800 Fairfield Inn över hela världen.

Comments are closed.