Bakom kulisserna i hotellreceptionen

Många av oss har väl bott på hotell någon gång och en del bor dessutom regelbundet på hotell. Affärsresande är kanske den kategori som är den mest frekventa hotellgästen. Som gäst är man van att se hotellet lite utifrån.

 

Bakom kulisserna i hotellreceptionen

Man kommer fram till receptionen och får sitt rum tilldelat. Nuförtiden får man sällan en nyckel utan oftast ett kort som öppnar dörren. I hotellreceptionen förväntar vi oss att hitta trevlig och serviceminded personal som är beredd på att hjälpa oss med det mesta. Men hur är det egentligen att befinna sig på den andra sidan, att stå i receptionen och ta emot gästerna? I den här artikeln har vi fått ta del av hur det går till bakom kulisserna. Hotellreceptionisten Malin som jobbat under många år kommer att berätta om sin vardag i hotellets reception.

Olika arbetstider

Malin är en glad tjej som har jobbat i hotellreception under några år. Hon har hunnit med att jobba på ett par stora hotell i staden där hon bor och hon trivs mycket bra med sitt jobb. Tidigare har hon även jobbat en del utomlands på hotell på ett par turistorter. Hemlängtan fick henne att söka jobb i hemstaden igen och nu är hon bofast sen några år tillbaka. Visst kan längtan till varmare väder sätta in ibland men för det mesta trivs hon hemma i Sverige. På hotellet hon jobbar på nu har hon lite olika arbetstider. Hon jobbar både förmiddag, eftermiddag och även ibland natt. Det är skönt med lite olika arbetstider, tycker hon. Ibland är det skönt att kunna boka tvättstugan en måndag förmiddag till exempel.

Dagen börjar

Om hon jobbar förmiddag brukar hon börja runt klockan sju på morgonen. Då är gästerna i full färd med att äta frukost och många börjar också att checka ut. Även om det idag är vanligt att checka ut via nätet så kommer många ändå fram och lämnar in nyckeln och säger hej då. På vardagarna är det mest affärsresande och det är många stamgäster som gärna vill hälsa på personalen innan de åker. Andra kanske har satt upp en restaurangnota på rummet och vill betala den innan de åker. Samtidigt som gästerna checkas ut hjälps personalen åt med att hålla snyggt i lobbyn, lägga ut tidningar och fylla på kaffebordet.

Lugn förmiddag

Efter den första morgonrusningen brukar förmiddagen vara ganska lugn. En och annan gäst släntrar kanske ut men annars är det ganska tyst på hotellet. Nu brukar personalen passa på att äta frukost tillsammans. Det blir en trevlig stund där man samtidigt kan planera arbetsdagen tillsammans. Efter frukost sätter de i receptionen igång med att gå igenom dagens bokningar, de gäster som ska komma under eftermiddagen och kvällen. För att förbereda läggs det ut rum till alla bokade gäster i förväg. Många gäster med speciella bonuskort ska kanske ha en uppgradering eller någon annan förmån, till exempel en gratis tidning eller restaurangvoucher. När det arbetet är klart har klockan blivit lagom för att ta lunch. Efter lunchen fortsätter arbetet med att kontrollera dagens bokningar så att allt stämmer, att rummen är rätt fördelade och så vidare. Den som har börjat klockan sju brukar sen sluta innan eftermiddagsrusningen börjar med nya gäster som anländer.

Lugn förmiddag

Comments are closed.